Suo­mi Teli­neen varas­ton suju­va logis­tiik­ka syn­tyy yhteis­työ­nä

Suo­mi Teli­neen varas­tol­ta raken­nus­te­li­neet liik­ku­vat suju­vim­min kul­le­kin työ­maal­le ja takai­sin, kun tie­de­tään, mil­lai­sia teli­nei­tä tar­vi­taan mil­lä­kin aika­tau­lul­la, ja mil­lai­set ovat kun­kin työ­maan olo­suh­teet, min­ne ne toi­mi­te­taan. Asiak­kaan on hyvä ker­toa mah­dol­li­sis­ta muu­tok­sis­ta välit­tö­mäs­ti, jot­ta tava­ra voi­daan toi­mit­taa koh­tee­seen oikea-aikai­ses­ti.

Laa­du­kas ennak­ko­suun­nit­te­lu tuo oikeat tava­rat työ­maal­le

Jot­ta työ­maal­le pää­ty­vät tar­vit­ta­vat teli­neet aika­tau­lus­sa, tar­vi­taan pal­jon ennak­ko­suun­nit­te­lua. Työn­joh­ta­jat käy­vät ensik­si kar­toit­ta­mas­sa koh­teen ja sen tar­peet. Koh­teen mit­taa­mi­nen on oleel­lis­ta, jot­ta työ­maal­le ei pää­dy yli­mää­räis­tä tava­raa. Tämä on tär­ke­ää var­sin­kin tihe­ään raken­ne­tuis­sa kau­pun­gin kes­kus­tois­sa, min­ne ei voi jät­tää teli­nei­den kul­je­tuk­seen käy­tet­tä­viä teli­ne­vak­ke­ja. Esi­mer­kik­si kou­lu­jen työ­mail­la on taval­li­ses­ti run­saas­ti tilaa ja tava­ra voi­daan tuo­da ker­ral­la. Sen sijaan ahtai­siin kes­kus­tan koh­tei­siin voi­daan tuo­da tava­raa ainoas­taan pie­nis­sä eris­sä, kos­ka siel­lä ei ole tilaa, mis­sä iso­ja mää­riä teli­nei­tä voi­tai­siin säi­lyt­tää, ennen kuin ne on pys­ty­tet­ty työ­maal­la.

Varas­tol­la on tie­det­tä­vä, mis­tä koh­taa työ alkaa työ­maal­la

Teli­nei­tä paka­tes­sa on koko ajan mie­tit­tä­vä, mis­sä jär­jes­tyk­ses­sä osat tule­vat käyt­töön työ­maal­la. Asiak­kaan on sik­si tär­ke­ää ker­toa, mis­tä koh­taa työ alkaa koh­tees­sa. Jos raken­nus ei ole sym­met­ri­nen, tar­vi­taan usein pal­jon lisä­osia, eikä aloi­tus­pa­la voi olla kasan poh­jim­mai­se­na. Mikä­li suun­ni­tel­mat muut­tu­vat työ­maal­la, sii­tä tuli­si tie­dot­taa välit­tö­mäs­ti Suo­mi Teli­neen toi­mis­tol­le, jot­ta teli­neet osa­taan paka­ta varas­tol­la oikeas­sa jär­jes­tyk­ses­sä. Täl­löin tava­raa ei tar­vit­se esi­mer­kik­si kan­taa koh­tees­sa koh­tuut­to­mia mat­ko­ja, eikä ahtai­siin koh­tei­siin kul­je­te­ta ensin vää­riä tava­roi­ta, kun kaik­kea ei voi­da kul­jet­taa ker­ral­la.

Miten nopeas­ti tava­raa saa, jos suun­ni­tel­mat muut­tu­vat työ­maal­la?

Tava­ran pai­no mää­rit­tää sen, kuin­ka pal­jon kul­je­tusau­toon voi­daan paka­ta tava­raa. Autos­sa voi olla tilaa, mut­ta raken­nus­te­li­nei­tä ei voi­da kui­ten­kaan paka­ta enem­pää pai­nos­ta joh­tuen. Mikä­li suun­ni­tel­mat muut­tu­vat työ­maal­la, ja sin­ne kai­va­taan lisää tai eri­lai­sia osia, tava­raa voi­daan toi­mit­taa nopeas­ti­kin var­sin­kin pää­kau­pun­ki­seu­dun työ­mail­le. Kun tar­vit­ta­va tava­ra on tie­dos­sa, se kerä­tään varas­tol­la noin tun­nis­sa. Auton pak­kaa­mi­seen menee noin puo­li­tun­tia. Pää­kau­pun­ki­seu­dul­la tava­ra on täl­löin koh­tees­sa rei­lus­sa kah­des­sa tun­nis­sa. Toi­mi­tus­ta nopeut­taa myös se, ettei työ­maal­le tar­vit­se tila­ta eril­lis­tä nos­tu­ria, kos­ka kul­je­tusau­tos­sa on Hiab-kuor­maus­nos­tu­ri, joka pur­kaa las­tin koh­tees­sa.

Suo­mi Teli­ne säh­köis­tää par­hail­laan yhä pidem­mäl­le vuo­kra­ka­lus­ton­sa seu­ran­taa, jot­ta voi­daan tie­tää yhä oikea-aikai­sem­min, mil­lai­nen tava­ra on vapau­tu­mas­sa kul­ta­kin työ­maal­ta ja mil­lä aika­tau­lul­la. Toi­si­naan tava­rat voi­daan siir­tää jo nyt sama­na päi­vä­nä suo­raan työ­maal­ta toi­sel­le.


Jere Hög­bac­ka
Jere Hög­bac­ka on Suo­mi Teli­neen varas­to­pääl­lik­kö.

More recent posts

© 2024 Suomi Teline Oy - Tietosuojaseloste - Evästekäytäntö